Ett år för djuren och jorden
  • Året
  • Föredrag
    • Civil olydnad för djuren
    • Lär dig prata med köttätare
    • Varför vi älskar hundar, äter grisar och klär oss i kor
    • Att våga se
    • Tomma burar - filmen
    • How To Best Harness The Potential Of Nonviolence For Animals
    • How to work against slaughterhouses
    • Civil disobedience for the animals
    • How to talk to meat eaters
    • Animals - friends or food?
    • How to finance full-time animal rights activism
    • Empty Cages - the film
  • 2022
  • Martin
  • Förtrycket
  • Resurser
    • Tips på böcker, video och ljud
    • Att gå över till vego >
      • Gregers dagliga dussin
    • Organisationer för vegetarianism och djurrätt
    • Lär dig prata med köttätare
    • Material med Martin
  • Kontakt
  • English

Bröstmjölk - nytt vapen i mjölkkriget

4/1/2015

 
Picture
Läckta dokument från mjölkproducenten Arla visar på en ny produkt under utveckling, nämligen mänsklig bröstmjölk. Komjölkskonsumtionen i Sverige går ner samtidigt som växtmjölk som havre- och sojadrycker blir allt mer populära. Arla har därför i största hemlighet forskat på en produkt som de tror kommer att revolutionera mjölkbranschen.

Enligt de hemligstämplade dokumenten från Arlas forskningsavdelning kommer de att erbjuda mammor att sälja sin bröstmjölk för cirka 10 kr litern. Arla tror att det kan vara en välkommen extrainkomst för de mammor som inte klarar sig på föräldrapenningen.

Arlas nya bröstmjölk kommer att vara en exklusiv produkt särskild riktad till ställen som exempelvis kaféer på söder i Stockholm där hipsterpappor normalt tar sin latte. Men enligt företagets egna opinionsundersökningar är svenskarna inte psykologiskt redo att blanda bröstmjölk i kaffet ännu. ”Det kommer att krävas en ordentlig pr-satsning för få folk att dricka mjölk från en annan typ av spene än kons” säger Siri Laktos, pr-ansvarig på Arla. ”Med början av 1930-talet lyckades föreningen Mjölkpropagandan att få både barn och vuxna att dricka sekret från kons spenar. Vi måste driva en lika aggressiv kampanj för att få folk i alla åldrar att ta till sig den mänskliga bröstmjölken", säger Siri Laktos i de läckta dokumenten. ”Som från din egen mamma” och ”Lika tryggt som din mammas bröst” är slogans i Arlas kommande pr-kampanj. En av många fördelar med bröstmjölken är att även vegansegmentet kan tillfredställas med den nya produkten.

De etiska fördelarna med bröstmjölk framhålls också i dokumenten. Ingen tvångsinseminering eller dödande av varken föräldrar eller barn kommer att behövas i bröstmjölksproduktionen. Arla kommer att förlita sig på naturlig fortplantning och kommer inte att blanda sig i livslängden hos mammorna eller barnen. Även ekonomiska fördelar finns. Inget grönbete, bondgårdar eller maskiner kommer att behövas för utvinningen av bröstmjölken. ”Det är en ”win-win situation” säger ekonomichefen Charles Kalvár. ”Vi måste agera proaktivt och ta marknadsandelarna från växtmjölksföretagen innan folk fattar att det är både nyttigare och i längden mer hållbart att framställa mjölk från växter istället för från spenar” tillägger ekonomichefen enligt de hemligstämplade dokumenten. 


Comments are closed.

    Kategorier

    All
    Aktivism
    Samtal

    Arkiv

    December 2022
    June 2022
    January 2022
    May 2021
    April 2021
    January 2021
    April 2020
    January 2020
    December 2019
    May 2019
    March 2019
    December 2018
    August 2018
    April 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    October 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    November 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014

    RSS Feed