Enligt de hemligstämplade dokumenten från Arlas forskningsavdelning kommer de att erbjuda mammor att sälja sin bröstmjölk för cirka 10 kr litern. Arla tror att det kan vara en välkommen extrainkomst för de mammor som inte klarar sig på föräldrapenningen.
Arlas nya bröstmjölk kommer att vara en exklusiv produkt särskild riktad till ställen som exempelvis kaféer på söder i Stockholm där hipsterpappor normalt tar sin latte. Men enligt företagets egna opinionsundersökningar är svenskarna inte psykologiskt redo att blanda bröstmjölk i kaffet ännu. ”Det kommer att krävas en ordentlig pr-satsning för få folk att dricka mjölk från en annan typ av spene än kons” säger Siri Laktos, pr-ansvarig på Arla. ”Med början av 1930-talet lyckades föreningen Mjölkpropagandan att få både barn och vuxna att dricka sekret från kons spenar. Vi måste driva en lika aggressiv kampanj för att få folk i alla åldrar att ta till sig den mänskliga bröstmjölken", säger Siri Laktos i de läckta dokumenten. ”Som från din egen mamma” och ”Lika tryggt som din mammas bröst” är slogans i Arlas kommande pr-kampanj. En av många fördelar med bröstmjölken är att även vegansegmentet kan tillfredställas med den nya produkten.
De etiska fördelarna med bröstmjölk framhålls också i dokumenten. Ingen tvångsinseminering eller dödande av varken föräldrar eller barn kommer att behövas i bröstmjölksproduktionen. Arla kommer att förlita sig på naturlig fortplantning och kommer inte att blanda sig i livslängden hos mammorna eller barnen. Även ekonomiska fördelar finns. Inget grönbete, bondgårdar eller maskiner kommer att behövas för utvinningen av bröstmjölken. ”Det är en ”win-win situation” säger ekonomichefen Charles Kalvár. ”Vi måste agera proaktivt och ta marknadsandelarna från växtmjölksföretagen innan folk fattar att det är både nyttigare och i längden mer hållbart att framställa mjölk från växter istället för från spenar” tillägger ekonomichefen enligt de hemligstämplade dokumenten.